Ce spune Tanah-ul despre Mesia si care sunt conditiile aparitiei acestuia pe pamant?

Termenul de Mesia, in ebraica Mashiah (“uns”), apare pentru prima data in Leviticul 4:3-5, in legatura cu kohen-ul (preotul din Tabernacol sau Templul din Ierusalim) care primeste “ungerea”, si desemna la origine orice persoana investita cu o misiune divina: preot, profet, rege, etc.

In Shmuel II 7:12-13, Dumnezeu promite ca Salvatorul (Mesia) va veni ca urmas al lui David, “iesit din trupul lui”, asadar descendent direct, pe linie de sange, al regelui David.

Era mesianica, in limba ebraica Iemot haMashiah (zilele lui Mesia) va insemna o restaurare a tronului regatului evreiesc al casei lui David si va aduce pe toti evreii in Israel. Va fi realizata de asemenea o societate perfecta in care omenirea intreaga va trai in armonie si pace si va slavi pe singurul Dumnezeu. Concepte precum invierea mortilor (tehiat hametim), rasplata si pedeapsa (atat individuala, cat si nationala), Raiul (Eden) si Iadul (Ghehinom) sunt de asemenea asociate cu era mesianica.

In Tanah, cartea lui Ieshaiahu (Isaia) prezinta era mesianica in detaliu, asociata cu sfarsitul vremurilor (ketz haiamim) si cu o perioada de haos si tulburari care va preceda acest sfarsit. De asemenea, profetiile lui Daniel au fost recunoscute drept o infatisare a erei mesianice, vestita prin inflorirea si apoi prabusirea a patru imperii succesive.

In Tratatul Sota, Talmudul prezinta si el cateva semne ale sosirii lui Mashiah: revolutii in intreaga lume, schimbari de regimuri, imperii ridicandu-se si prabusindu-se, intoarcerea exilatilor (evreilor) in tara lor (O multitudine de oameni se va intoarce aici), revenirea tuturor popoarelor la credinta in Dumnezeu (Si se vor intoarce toti fratii tai din toate natiunile la Muntele Meu sfant, in Ierusalim), reconstruirea Templului din Ierusalim, legile naturii vor fi schimbate (Leul va locui impreuna cu mielul si leopardul se va culca alaturi de ied – Ieshaiahu 11:6).

In esenta, doctrina mesianica a iudaismului nu este una unitara. Interpretari ale textelor Tanah-ului, dintre care sunt de remarcat cele apartinand lui Maimonide (Rambam), cele hasidice si cele cabalistice (oferite de Kabala, mistica iudaica), ofera multe detalii si sugestii legate de era mesianica. Unii comentatori vad in textele Tanah-ului un Mesia uman, altii privesc acest subiect ca o perioada istorica de transformari si de revenire la pacea universala sau chiar o perioada de progres si schimbari radicale.

Desigur, discutia pe marginea acestei teme este departe de a fi incheiata… Pentru o analiza mai aprofundata, sugerez studiul profetiilor lui Ieshaiahu (Isaia) si Daniel, precum si a unor opinii rabinice legate de acest subiect, cum ar fi de exemplu cele de la adresa http://www.kesser.org/moshiach/rambam.html.

Nu există etichete pentru acest articol.
Share This